……

Η ΤΑΞΗ, Η ΟΘΟΝΗ ΚΑΙ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΤΑΣΗ

20 φροντιστήρια από όλη την Ελλάδα σε συνεργασία με ειδικούς μιλούν με μαθητές και γονείς για φλέγοντα ζητήματα της εκπαίδευσης

Μαθητές του φροντιστηρίου ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟ καταθέτουν εμπειρίες από την τηλεκπαίδευση.

Από την περασμένη άνοιξη, λέξεις και έννοιες όπως «πανδημία», «καραντίνα», «lockdown» και φυσικά «τηλεκπαίδευση», έχουν εισβάλει στην καθημερινότητα όλων, ιδίως όμως των εμπλεκόμενων με την εκπαίδευση. Μαθητές και εκπαιδευτικοί αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν με γρήγορους ρυθμούς στη νέα πραγματικότητα, κάνοντας χρήση της τεχνολογίας και εφαρμόζοντας νέες προσεγγίσεις στη διεξαγωγή του μαθήματος. Ο πίνακας αντικαταστάθηκε από την κοινή χρήση της οθόνης του υπολογιστή, η τάξη από τις διαδικτυακές πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης, τα φυλλάδια και οι ασκήσεις από τα ηλεκτρονικά αρχεία word ή pdf κ.ο.κ. Ο μη ωφέλιμος χρόνος μειώθηκε στο ελάχιστο, οι μαθητές οργάνωσαν καλύτερα τη μελέτη τους και οι εκπαιδευτικοί το υλικό τους. Πολλοί νέοι βρήκαν πιο ενδιαφέρον το μάθημα μέσω της τεχνολογίας, με την οποία ήταν, άλλωστε, ήδη εξοικειωμένοι και απέδωσαν καλύτερα. Τα αποτελέσματα κρίνονται ικανοποιητικά, καθώς φάνηκε πως η πανδημία δε στάθηκε εμπόδιο ικανό να παρακωλύσει την εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία συνεχίστηκε απρόσκοπτα για πάνω από πέντε μήνες υποχρεωτικού lockdown.

Από την άλλη, οι συνθήκες που επικρατούν εξαιτίας της πανδημίας, έθεσαν επί τάπητος και την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που αφορά στην αληθινή επαφή και διάδραση διδασκόντων και διδασκομένων. Στο πεδίο αυτό τα συναισθήματα είναι αμφιθυμικά και οι εντυπώσεις διφορούμενες. Ενώ αποτελεί κοινή παραδοχή πως η τηλεκπαίδευση αποδείχθηκε ένα σπουδαίο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών, η συνεχής και αποκλειστική χρήση της για τόσο μεγάλο διάστημα έφερε στην επιφάνεια προβλήματα: έλλειψη κοινωνικοποίησης, απώλεια φυσικής παρουσίας, αδυναμία αλληλεπίδρασης μαθητή – εκπαιδευτικού. Παρουσιάστηκαν δείγματα σωματικής κόπωσης από την πολύωρη έκθεση στις οθόνες, ψυχολογικής από την απουσία ανθρώπινης επαφής, γενικότερη απογοήτευση από την απώλεια του «κλίματος της τάξης». Οι μαθητές δήλωσαν ότι «τους έλειψε το φροντιστήριο». Το ψηφιακό μάθημα, ως εκ τούτου, όσο χρήσιμο και αν είναι επικουρικά (ιδίως σε περιόδους σαν αυτή), δε φαίνεται να μπορεί να υποκαταστήσει σε μόνιμη βάση την τάξη, συνιστώντας αυθύπαρκτη μορφή εκπαίδευσης.

            Πρόκειται, επομένως, για ένα περίπλοκο ζήτημα που δεν έχει απλές απαντήσεις. Μολαταύτα στις μέρες μας η τηλεκπαίδευση κατέστη εκ των ων ούκ άνευ για τη συνέχεια της μαθησιακής διαδικασίας και το πιθανότερο είναι να ξαναχρησιμεύσει ως εργαλείο στο μέλλον. Επιχειρώντας μια σε βάθος ανάλυση του θέματος, ζητήσαμε από μαθητές του φροντιστηρίου να καταθέσουν και τις δικές τους, προσωπικές εμπειρίες από αυτή:

Ποιες δυσκολίες συναντά ένας μαθητής στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση;

-Μ. (β λυκείου):

Κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ο μαθητής έρχεται αντιμέτωπος με πολυάριθμα εμπόδια. Αρχικά χάνεται η ζωντανή επαφή με τους καθηγητές καθώς ο καθένας απομονώνεται πίσω από μια οθόνη. Παράλληλη η εκπαίδευση μετατρέπεται σε έναν αυτόματο «πωλητή γνώσης», αφού απουσιάζει η κοινωνικοποίηση μεταξύ των μαθητών. Τέλος, είναι πιθανό πολλοί μαθητές να «χάσουν τον εαυτό τους», με αποτέλεσμα να βρεθούν σε μια σύγχυση σε σχέση με τους στόχους που είχαν θέσει για το μέλλον τους.

Παρ’ όλες τις δυσκολίες που μπορεί να έχει ένα εξ αποστάσεως πρόγραμμα σπουδών, κατάφερε να διατηρήσει το φροντιστήριο το κλίμα που διέπνεε τη δια ζώσης διδασκαλία;

– Η. (β λυκείου):

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση του σχολείου μας αποσυντόνισε γενικά όλους. Τόσο η δυσκολία σύνδεσης μαθητών και καθηγητών στη σχολική πλατφόρμα όσο και οι ελλείψεις της ίδιας της πλατφόρμας επιβεβαίωσαν την μεγάλη σημασία της δια ζώσης εκπαίδευσης και τη δυσκολία αντικατάστασής της αφού η πρώτη δε φαίνεται τόσο αποτελεσματική. Παρ’ όλα αυτά οι καθηγητές του φροντιστηρίου κατέβαλαν τεράστιες προσπάθειες για να διατηρηθεί το κλίμα που διέπνεε τη δια ζώσης εκπαίδευση. Σε αντίθεση με το σχολείο, το φροντιστήριο διατήρησε το κλίμα διαλόγου που υπήρχε στις τάξεις δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα κάνοντας το πιο χαλαρό, διασκεδαστικό και αποδοτικό.

Φ. (α λυκείου):

Κατά τη γνώμη μου το φροντιστήριο προσπάθησε αρκετά να διατηρήσει το κλίμα της δια ζώσης διδασκαλίας. Αν και μου φαίνεται ακατόρθωτο να προσομοιάσει απόλυτα στο δια ζώσης μάθημα, οι καθηγητές του Διαλεκτικού έφτασαν όσο πιο κοντά γίνεται. Διατήρησαν το οικείο και ευχάριστο κλίμα ενώ παράλληλα δίδασκαν και εξηγούσαν διεξοδικά την ύλη ώστε να μην υπάρχουν απορίες και κενά.

Στην περίοδο της τηλεκπαίδευσης συνέχισες να νιώθεις πως λαμβάνεις την ίδια υποστήριξη και ανατροφοδότηση από τους καθηγητές σου;

-Δ. (β γυμνασίου):

Κατά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης από το φροντιστήριο ένιωθα πως αντλούσα την ίδια ανατροφοδότηση από τους καθηγητές μου όπως όταν ήμασταν από κοντά καθώς υπήρχε συνεργασία μεταξύ μας και χρησιμοποιούσαμε σωστά και αποτελεσματικά την τεχνολογία. Από την άλλη, στο σχολείο υπήρχαν στιγμές που οι καθηγητές δεν μπορούσαν να μας εξηγήσουν και να αναλύσουν τα μαθήματα κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνω τα περισσότερα.

Σε τι βαθμό ένιωσες ασφάλεια για την πορεία των σπουδών σου; Σε ποιο βαθμό πιστεύεις ότι μειώθηκαν άγχος και αρνητικά συναισθήματα;

-Α. (β λυκείου):

Η κατάσταση της τηλεκπαίδευσης και κατ’ επέκταση της καραντίνας έχει επηρεάσει αρνητικά όλο τον κόσμο. Προσωπικά ένιωθα τεράστια ανασφάλεια κατά την τηλεκπαίδευση στο σχολείο αναφορικά με την πορεία των σπουδών μου. Κανένας μαθητής, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού μου, δεν έδινε την απαιτούμενη προσοχή  στην παράδοση του μαθήματος και κανένας καθηγητής δεν έκανε κάτι για να διευκολύνει την κατάσταση. Ωστόσο, το φροντιστήριο έδειξε και συνεχίζει να δείχνει τεράστια κατανόηση προς εμάς τους μαθητές και μας εμψυχώνει κάθε μέρα, πράγμα που μείωσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τις ανασφάλειές μου. Η ψυχολογική υποστήριξη και η ψυχική μας γαλήνη αποτελούν βασικές προτεραιότητες των καθηγητών του Διαλεκτικού.

Σε βοήθησε η διαδικτυακή εκδήλωση «οι δρόμοι για το πανεπιστήμιο» που πραγματοποίησε το φροντιστήριο για τον επαγγελματικό προσανατολισμό;

-Α. (α λυκείου):

Το φροντιστήριο Διαλεκτικό πραγματοποίησε πριν λίγες μέρες μια εκδήλωση με θέμα τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Στο σεμινάριο αυτό παρευρέθηκαν παιδιά, γονείς και καθηγητές από δύο φροντιστήρια. Το κοινό ήταν μεγάλο. Ο ομιλητής, ο κύριος Σταυρόπουλος, ήταν εξαιρετικός, ευδιάθετος και κατατοπιστικός. Αυτό βοήθησε μαθητές και γονείς να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον ακολουθώντας τις συμβουλές των ειδικών. Τα παιδιά πήραν κουράγιο από την ομιλία αυτή και θέληση να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Το άγχος τους μειώθηκε ή και εξαλείφθηκε -έστω και προσωρινά. Θεωρώ πολύ εποικοδομητικό να διοργανώνουν τα φροντιστήρια τέτοιες εκδηλώσεις, σίγουρα θα παρακολουθήσω και την επόμενη στις 29/5.

-Μ. (γ λυκείου):

Η αβεβαιότητα που μας τριγυρίζει τον τελευταίο χρόνο εξαιτίας του Covid-19 αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα άγχους για τους φετινούς μαθητές της Γ’ λυκείου. Η διαδικτυακή εκδήλωση που οργανώθηκε από το φροντιστήριο τον περασμένο μήνα βοήθησε τους μαθητές και εμένα προσωπικά, να θέσουμε έναν ξεκάθαρο στόχο, αλλά και να δούμε με την καθοδήγηση ενός ειδικού πώς μπορεί να μοιάζει το μελλοντικό μας επάγγελμα καθώς και η αγορά εργασίας.

Αξιοποιήθηκαν εποπτικό υλικό και προγράμματα ή εργαλεία που κατέστησαν το μάθημα πιο ενδιαφέρον; Σου επέτρεψε η τηλεκπαίδευση να συμμετέχεις ενεργά στη διεξαγωγή του μαθήματος;

Χ. (β λυκείου):

Αν και το κλείσιμο των σχολείων λόγω της εξαρσης της πανδημίας ήταν αρκετά απότομο, το φροντιστήριο Διαλεκτικό προσαρμοστηκε πολύ γρήγορα. Οι καθηγητές, εξοπλισμένοι με τα κατάλληλα εγχειρίδια για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και εργαλεία για την διεξαγωγή του μαθήματος (όπως η γραφίδα, τα πρόγραμμα τηλεδιασκέψεων και διαδικτυακών πινάκων κ.α.) κατάφεραν να προσαρμόσουν το μάθημα στις δύσκολες συνθήκες που έφερε ο Covid-19. Η διδασκαλία εξ αποστάσεως έχει, βεβαίως, δυσκολίες. Όμως η ύλη καλύφθηκε εγκαίρως και οι μαθητές την εμπέδωσαν πλήρως, αφού το μάθημα γινόταν όχι μόνο αποδοτικά αλλά και ευχάριστα.

Σε ποιο βαθμό πιστεύεις ότι μπορεί η τηλεκπαίδευση να αντικαταστήσει το δια ζώσης μάθημα;

E. (γ γυμνασίου):

Κατά τη γνώμη μου η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να συγκριθεί με το μάθημα δια ζώσης. Η δια ζώσης διδασκαλία βοηθά στην καλύτερη εμπέδωση της ύλης και άρα είναι πιο αποτελεσματική.  Επίσης η προσοχή των μαθητών διατηρείται πιο εύκολα ενώ ελέγχονται πιο τακτικά από τους καθηγητές οι γνώσεις τους.  Από την άλλη βέβαια, στο σπίτι είναι πιο άνετα και νιώθω πιο ασφαλής οπότε κάπως μειώνεται το άγχος. Το μάθημα της τηλεκπαίδευσης θα μπορούσε να αναπληρώσει το μάθημα δια ζώσης, αλλά για να γίνει αυτό θα χρειαστεί τη βοήθεια και την κατανόηση μαθητών και καθηγητών. 

*       *      *

Με τους μαθητές να επιστρέφουν σιγά σιγά στις τάξεις και το κεφάλαιο της καραντίνας να κλίνει, όλοι οι άνθρωποι της εκπαίδευσης μπήκαμε στη διαδικασία να μετρήσουμε τα αποτελέσματα, θετικά και αρνητικά, που άφησε πίσω της η τηλεκπαίδευση, να αναλογιστούμε τι θα φέρει το μέλλον στο χώρο. Αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να προχωρήσουμε σε μια σειρά πρωτοβουλιών ώστε να διευκολύνουμε την εξέλιξη των μαθητών και το ομαλό πέρασμα τους από την τηλεκπαίδευση στη δια ζώσης, από το ανέμελο γυμνάσιο στο απαιτητικό λύκειο, από το λύκειο στο πανεπιστήμιο. Με χαρά σας ανακοινώνουμε την πρώτη μας πρωτοβουλία που είναι μια κοινή εκδήλωση 20 φροντιστηρίων από όλη την Ελλάδα και κεντρικό ομιλητή τον διακεκριμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού Πάνο Σταυρόπουλο και την ψυχοθεραπεύτρια Αγγελική Ζαχαριά.

Ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να παρακολουθήσετε την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 29/5:

https://us02web.zoom.us/j/85312674206?pwd=TkNobE8yald6UGlWbFZuV0MwbDZCZz09

Meeting ID: 853 1267 4206

Passcode: 533987

Λοκρίδος 22β, Χαλάνδρι

Τηλ: 2106772895

e-mail: dialektiko.edu@gmail.gr

Facebook:

Διαλεκτικό – Φροντιστήριο ΜΕ